انتخاب رشته بر اساس رتبه
جهت مشاوره تلفنی در زمینه انتخاب رشته بر اساس رتبه
از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید
پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل
راهنمای کامل انتخاب رشته بر اساس رتبه در کنکور ۱۴۰۴. در این مقاله، استراتژیهای چینش فرم برای رتبههای خوب و بد، تحلیل تراز و تفاوت آن با رتبه، و اشتباهات رایج را به صورت تخصصی بررسی میکنیم.
مقالهای که پیش روی شما قرار دارد، در واحد تولید محتوای ذهن آگاهانه تدوین شده است. ما به عنوان متخصصانی که سالها شاهد اضطرابها، امیدها و چالشهای داوطلبان کنکور در مرحله سرنوشتساز انتخاب رشته بودهایم، این راهنمای جامع را برای شما تدوین کردهایم. پس از اعلام نتایج، اولین و مهمترین عددی که ذهن همگان را به خود مشغول میکند، «رتبه» است.
اما این عدد، به تنهایی، داستانی ناقص را روایت میکند. هدف ما در این نوشتار، کمک به شما برای درک عمیقتر این عدد و ارائه یک نقشه راه استراتژیک برای فرآیند انتخاب رشته بر اساس رتبه است تا این عدد، به جای آنکه شما را محدود کند، به ابزاری قدرتمند در دستان شما برای ساختن بهترین آینده ممکن تبدیل شود.
مقدمهای بر ترجمه زبان اعداد
کارنامه کنکور، سندی مملو از اعداد، ارقام و جداول است. در نگاه اول، ممکن است تنها یک عدد درشت، یعنی «رتبه در سهمیه»، توجه شما را جلب کند. بسیاری از داوطلبان و خانوادهها، تمام آینده تحصیلی خود را بر مبنای همین یک عدد بنا میکنند، غافل از آنکه این کار، مانند تلاش برای خواندن یک رمان قطور، تنها با خواندن شماره صفحه پایانی آن است.
رتبه، تنها یک شاخص از عملکرد شما در یک رقابت بزرگ است. اما انتخاب رشته، فرآیند «ترجمه» این شاخص به یک مسیر واقعی، ملموس و انسانی است. این فرآیند، نیازمند درک عمیقتری از تمام اعداد کارنامه، شناخت خود و آگاهی از فرصتها و محدودیتهاست. در این مقاله، ما به شما کمک میکنیم تا به یک مترجم خبره برای زبان اعداد کارنامه خود تبدیل شوید.
انتخاب رشته بر اساس رتبه: اولین گام، اما نه تمام مسیر
بیایید از همان ابتدا با یکدیگر صادق باشیم: انتخاب رشته بر اساس رتبه، یک واقعیت انکارناپذیر و اولین قدم در این فرآیند است. رتبه شما، مانند مختصات جغرافیایی شما بر روی یک نقشه بزرگ است؛ به شما میگوید که در کجای این سرزمین پهناور ایستادهاید و چه مناطقی در دسترس شما قرار دارند. نادیده گرفتن رتبه، مانند تلاش برای سفر بدون نگاه کردن به نقشه است و به سردرگمی و ناکامی منجر میشود.
اما آیا یک کاشف، تنها با دانستن موقعیت فعلی خود، مقصدش را انتخاب میکند؟ قطعاً خیر. او از قطبنما، ستارگان، دانش خود از جغرافیا و هدف نهایی سفرش نیز استفاده میکند. در فرآیند انتخاب رشته نیز، «رتبه» نقشه شماست، اما «علاقه»، «استعداد» و «شناخت بازار کار»، قطبنمای شما هستند.
بزرگترین دامی که بسیاری از داوطلبان، به ویژه دارندگان رتبههای برتر، در آن گرفتار میشوند، «دام دیکتاتوری رتبه» است. آنها به رتبه خود اجازه میدهند تا به جای آنها تصمیم بگیرد. «چون رتبهام خوب شده، پس باید پزشکی بخوانم»، «چون رتبهام به مهندسی برق دانشگاه شریف میرسد، پس باید آن را انتخاب کنم». این «باید»ها، خطرناکترین کلمات در فرآیند انتخاب رشته هستند.
یک انتخاب رشته بر اساس رتبه هوشمندانه، فرآیندی است که در آن، رتبه به شما «گزینههای ممکن» را نشان میدهد، و شما از میان آن گزینهها، با قطبنمای علاقه و استعداد، «بهترین گزینه مناسب خودتان» را برمیگزینید. این مقاله، به شما کمک میکند تا این تعادل استراتژیک را میان واقعیتهای تحمیل شده توسط رتبه و آرزوهای نشأت گرفته از درونتان، برقرار سازید.

تفاوت حیاتی رتبه در سهمیه، رتبه کشوری و تراز: کدام یک مهمتر است؟
برای یک انتخاب رشته بر اساس رتبه علمی و دقیق، باید بدانید که به کدام عدد در کارنامه خود وزن بیشتری بدهید. کارنامه شما حاوی چندین نوع رتبه و نمره است که هرکدام معنای خاص خود را دارند.
رتبه در سهمیه: معیاری برای رقابت با همگروهان
این همان رتبهای است که بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. این عدد، جایگاه شما را در میان تمام داوطلبانی که در سهمیه یکسانی با شما قرار دارند (مثلاً سهمیه منطقه ۲ یا سهمیه ایثارگران ۵ درصدی) نشان میدهد. از آنجایی که ظرفیت پذیرش در دانشگاهها نیز بر اساس سهمیهها تقسیم میشود، این رتبه برای یک مقایسه اولیه و تخمین کلی، مفید است. اما به تنهایی کافی نیست.
رتبه کشوری: شاخصی برای سنجش عملکرد علمی کلان
این رتبه، جایگاه شما را در میان کل داوطلبان آن گروه آزمایشی در سراسر کشور، بدون در نظر گرفتن هیچگونه سهمیهای، نشان میدهد. رتبه کشوری، معیار خالصتری برای سنجش سطح علمی شماست. اگر میخواهید عملکرد خود را با دوستتان که در منطقه دیگری زندگی میکند مقایسه کنید، باید به رتبه کشوری خود نگاه کنید، نه رتبه در سهمیه. برای پذیرش در رشتههای با گزینش کشوری (مانند رشتههای برتر در دانشگاههای طراز اول تهران)، این رتبه اهمیت بیشتری پیدا میکند.
تراز (نمره کل): شاهکلید انتخاب رشته علمی
این مهمترین، علمیترین و تعیینکنندهترین عدد در کارنامه شماست.
- تراز چیست؟ تراز یا نمره کل، یک نمره علمی و استاندارد شده است که بر اساس فرمولهای آماری پیچیدهای محاسبه میشود. این نمره، برخلاف رتبه که صرفاً ترتیب افراد را نشان میدهد، فاصله علمی شما با سایر رقبا را نیز مشخص میکند. تراز، سختی سوالات را در نظر میگیرد (پاسخ به یک سوال سخت، تراز بیشتری از پاسخ به یک سوال آسان دارد) و عملکرد شما را نسبت به میانگین کل جامعه آماری میسنجد.
- چرا تراز مهمتر از رتبه است؟ ممکن است دو داوطلب هر دو رتبه ۵۰۰۰ در سهمیه را کسب کرده باشند، اما تراز یکی از آنها ۹۵۰۰ و دیگری ۹۴۵۰ باشد. این اختلاف ۵۰ تایی در تراز، میتواند در رشتههای رقابتی، تفاوت میان قبولی و مردودی را رقم بزند. دانشگاهها و سازمان سنجش، در نهایت شما را بر اساس «تراز» مقایسه و پذیرش میکنند. یک مشاور حرفهای، فرآیند انتخاب رشته بر اساس رتبه را در واقع بر مبنای «تراز» شما انجام میدهد.
استراتژی هوشمندانه چینش فرم بر اساس بازههای رتبه
پس از درک اعداد کارنامه، نوبت به عمل میرسد: چینش ۱۵۰ انتخاب در فرم انتخاب رشته. این چینش باید یک استراتژی مشخص داشته باشد تا هم شانس شما را به حداکثر برساند و هم ریسک را به حداقل. استراتژی سهبخشی (خوشبینانه، واقعبینانه، تضمینی)، بهترین چارچوب برای هر نوع انتخاب رشته بر اساس رتبه است.
جدول ۱: مدل چینش فرم انتخاب رشته برای بازههای رتبه مختلف (نمونه تحلیلی)
| بازه رتبه کشوری | استراتژی بخش خوشبینانه (۲۰٪ اول) | استراتژی بخش واقعبینانه (۶۰٪ میانی) | استراتژی بخش تضمینی (۲۰٪ پایانی) |
| زیر ۲۰۰۰ (رتبه عالی) | تمرکز بر رشتههای تاپ (پزشکی، برق شریف) در بهترین دانشگاهها. حتی انتخابهایی که کمی دور از دسترس به نظر میرسند. | چینش رشتههای عالی در دانشگاههای تیپ یک و دو بر اساس علاقه. (مثلاً داروسازی تهران بعد از پزشکی تهران). | انتخاب رشتههای عالی در دانشگاههای تیپ دو یا رشتههای خوب در دانشگاههای تیپ یک به عنوان کف بازار. (مثلاً فیزیوتراپی بهشتی). |
| ۵۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ (رتبه خوب) | انتخاب رشتههای پرطرفدار در دانشگاههای تیپ دو و سه. انتخاب دورههای پردیس خودگردان دانشگاههای برتر. | تمرکز بر رشتههای بسیار خوب (فیزیوتراپی، پرستاری، مهندسیهای اصلی) در دانشگاههای مختلف و دورههای شبانه. | انتخاب رشتههای با قبولی قطعی مانند دورههای روزانه در شهرهای دورتر یا دورههای پیام نور و غیرانتفاعی در رشتههای مورد علاقه. |
| بالای ۳۰۰۰۰ (رتبه متوسط) | انتخابهای رویایی مانند رشتههای پرطرفدار در دورههای شبانه یا غیرانتفاعیهای برند در شهرهای بزرگ. | تمرکز بر رشتههای کاربردی در دانشگاههای پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد. بررسی دقیق رشتههای کمتر شناختهشده. | انتخاب رشتههای بدون کنکور یا رشتههایی در دانشگاههای پیام نور و غیرانتفاعی شهرهای کوچکتر برای تضمین قبولی. |
این جدول نشان میدهد که استراتژی کلی یکسان است، اما محتوای هر بخش، بسته به بازه رتبه شما کاملاً تغییر میکند. یک انتخاب رشته بر اساس رتبه موفق، یعنی پیادهسازی هوشمندانه این استراتژی سهبخشی.

راهکارهای طلایی برای انتخاب رشته با رتبه متوسط یا ضعیف
بسیاری از داوطلبان پس از دیدن رتبهای که مطابق انتظارشان نیست، دچار یأس و ناامیدی میشوند و تصور میکنند آینده تحصیلیشان به پایان رسیده است. این یکی از بزرگترین و مخربترین باورهای غلط است. یک رتبه متوسط یا ضعیف، پایان راه نیست، بلکه آغاز یک مسیر متفاوت است که نیازمند تفکری خلاقانهتر و استراتژیکتر است.
کشف رشتههای کمتر شناختهشده با بازار کار خوب
همه چیز در پزشکی، مهندسی برق و حقوق خلاصه نمیشود. دنیای امروز، نیازمند تخصصهای جدید و بینرشتهای است.
- مثالها: رشتههایی مانند علوم شناختی، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مهندسی بافت، علم دادهها (Data Science)، طراحی تجربه کاربری (UX Design) و … . این رشتهها ممکن است هنوز به اندازه رشتههای سنتی شناختهشده نباشند، اما بازار کار بسیار خوبی در انتظار فارغالتحصیلان ماهر آنهاست. یک انتخاب رشته بر اساس رتبه هوشمندانه برای رتبههای متوسط، شامل تحقیق جدی در مورد این فرصتهای پنهان است.
اهمیت دادن به دانشگاههای باکیفیت در شهرهای دیگر
بسیاری از داوطلبان، تنها دانشگاههای شهر خود یا شهرهای بزرگ را میبینند. در حالی که دانشگاههای بسیار باکیفیتی در شهرهای دیگر وجود دارند که به دلیل تقاضای کمتر، با رتبههای پایینتری دانشجو میپذیرند. تحصیل در این دانشگاهها میتواند یک تجربه آموزشی عالی و فرصتی برای رشد و استقلال باشد.
تمرکز بر دورههای شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد
این دورهها، فرصتهای ارزشمندی برای ادامه تحصیل فراهم میآورند.
- دوره نوبت دوم (شبانه): مدرک آن هیچ تفاوتی با دوره روزانه ندارد و تنها تفاوت در پرداخت شهریه و زمان برگزاری کلاسهاست.
- دانشگاه پیام نور و مؤسسات غیرانتفاعی: بسیاری از این مراکز، دارای سطح علمی قابل قبول و رشتههای کاربردی هستند.
- دانشگاه آزاد اسلامی: با گستردگی در سراسر کشور و تنوع رشتهای بالا، یک گزینه مهم برای بسیاری از داوطلبان است.
یک انتخاب رشته بر اساس رتبه موفق برای این داوطلبان، یعنی تغییر دیدگاه از «چه چیزهایی را از دست دادهام» به «چه فرصتهای جدیدی پیش روی من است».
خطرات انتخاب رشته صرفاً بر اساس رتبه: داستانهای واقعی پشیمانی
اجازه دهید برای درک بهتر این موضوع، به داستانهای واقعی (اما بدون ذکر نام) بپردازیم که ما به عنوان مشاور، بارها و بارها شاهد آن بودهایم.
- داستان سارا (رتبه ۸۰۰ تجربی): سارا تحت فشار خانواده و جو اجتماعی، رشته پزشکی را انتخاب کرد. او هیچ علاقهای به محیط بیمارستان و سروکار داشتن با بیماری نداشت. پس از دو سال تحصیل و تحمل افسردگی شدید، سرانجام از دانشگاه انصراف داد و برای کنکور مجدد در رشته هنر آماده شد. او دو سال از عمر و رتبه درخشان خود را فدای یک انتخاب صرفاً بر اساس رتبه کرد.
- داستان علی (رتبه ۱۵۰۰ ریاضی): علی عاشق کامپیوتر و برنامهنویسی بود، اما چون رتبهاش به مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف میرسید، این رشته را انتخاب کرد تا «رتبهاش هدر نرود». او در طول تحصیل هیچ ارتباطی با دروس سخت و تئوریک برق برقرار نکرد و با معدلی پایین فارغالتحصیل شد. در نهایت، پس از چند سال کار نامرتبط، به دنبال علاقه اصلی خود یعنی برنامهنویسی رفت و دورههای آزاد را گذراند.
- داستان مریم (رتبه ۴۰۰۰ انسانی): مریم به رشته روانشناسی علاقه داشت، اما به توصیه اطرافیان که میگفتند «با این رتبه حیف است، حقوق بخوان»، وارد رشته حقوق شد. او پس از فارغالتحصیلی و در دوران کارآموزی وکالت، متوجه شد که روحیه او با فضای پرتنش و جدلی دادگاهها سازگار نیست و دچار فرسودگی شغلی شد.
این داستانها یک پیام مشترک دارند: رتبه، خوشبختی و رضایت شغلی نمیآورد. یک انتخاب رشته بر اساس رتبه که در آن، صدای علاقه و استعداد نادیده گرفته شود، در بهترین حالت به یک موفقیت شکننده و در بدترین حالت، به یک شکست پرهزینه منجر خواهد شد.
تحلیل رتبه قبولی در رشتههای پرطرفدار (پزشکی، مهندسی، حقوق)
برای اینکه فرآیند انتخاب رشته بر اساس رتبه شما واقعبینانهتر باشد، داشتن یک دید کلی از بازههای قبولی در رشتههای پرمتقاضی ضروری است. این اعداد تقریبی بوده و بر اساس دادههای سالهای گذشته است.
جدول ۲: برآورد بازه رتبه در سهمیه قبولی در رشتههای پرمتقاضی (کنکور ۱۴۰۴) (این جدول یک برآورد کلی برای سهمیه منطقه ۲ به عنوان نمونه است)
| نام رشته | دانشگاه تیپ ۱ (تهران و شهید بهشتی) | دانشگاه تیپ ۲ (مراکز استانهای بزرگ) | دانشگاه تیپ ۳ (سایر دانشگاهها و پردیس) |
| پزشکی | زیر ۱۵۰۰ | ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ | ۴۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ |
| دندانپزشکی | زیر ۱۰۰۰ | ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ | ۳۰۰۰ تا ۸۰۰۰ |
| مهندسی برق / کامپیوتر | زیر ۱۰۰۰ | ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ | ۴۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ |
| حقوق | زیر ۵۰۰ | ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ | ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ |
| روانشناسی | زیر ۱۰۰۰ | ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ | ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ |
نحوه استفاده از جدول: این جدول به شما یک دید کلی میدهد. برای مثال، اگر رتبه شما در منطقه دو، ۶۰۰۰ باشد، میدانید که شانس قبولی در پزشکی روزانه تقریباً وجود ندارد، اما برای پزشکی پردیس یا رشتههای بسیار خوب دیگری مانند فیزیوتراپی و پرستاری در دانشگاههای معتبر، شانس بالایی دارید. این تحلیل، انتخابهای شما را واقعبینانه میکند.

آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته منطقه یک
آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته در منطقه یک به تفکیک کنکور گروه های آموزشی ریاضی، تجربی و انسانی در جداول زیر آورده شده است. با مطالعه این جدول ها می توانید با کمک تخمین رتبه، متوجه شوید که آیا مجاز به انتخاب رشته کنکور می شوید یا خیر.
| آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته سهمیه منطقه یک | |||
| رتبه داوطلب در سهمیه | رشته قبولی | دانشگاه محل قبولی | گروه آزمایشی |
| 3109 | فقه و حقوق | دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) – قزوین | انسانی |
| 50974 | علوم سیاسی | دانشگاه تبریز (نوبت دوم) | انسانی |
| 8041 | شیمی | دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پردیس خودگردان) | ریاضی |
| 28266 | مهندسی پلیمر | دانشگاه بناب | ریاضی |
آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته منطقه دو
برای قبولی و مجاز شدن در انتخاب رشته کنکور در گروه های آموزشی علوم انسانی، علوم ریاضی و علوم تجربی، باید حداکثر رتبه شما کمتر از رتبه های زیر در هر یک از کد رشته محل ها و دانشگاهای جدول زیر باشد.
| آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته سهمیه منطقه دو | ||||
| رتبه داوطلب در سهمیه | رشته قبولی | دانشگاه محل قبولی | گروه آزمایشی | |
| 2755 | دندانپزشکی | علوم پزشکی بندر عباس (پردیس خودگردان)تجربی | تجربی | |
| 25267 | علوم و صنایع غذایی | علوم پزشکی شهید بهشتی (پردیس خودگردان) | تجربی | |
| 29037 | بهداشت عمومی | علوم پزشکی زاهدان (پردیس خودگردان) | تجربی | |
| 44394 | مدیریت امور گمرکی | دانشگاه هرمزگان بندرعباس | تجربی | |
| 45758 | علوم قرآن و حدیث | دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم – قم (محل تحصیل مراغه) | تجربی | |
| 48270 | علوم و مهندسی باغبانی | دانشگاه صنعتی اصفهان | تجربی | |
| 49538 | مدیریت بیمه | دانشگاه گنبد | تجربی | |
| 56409 | مهندسی طبیعت | دانشگاه فردوسی مشهد | تجربی | |
| 60774 | مدیریت کسب و کارهای کوچک | دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان | تجربی | |
| 71482 | مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی | دانشگاه شهید باهنر – کرمان | تجربی | |
| 72940 | علوم و مهندسی شیلات | دانشگاه پیام نور گیلان – واحد رشت | تجربی | |
| 87223 | مدیریت فرهنگی هنری | دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ | تجربی | |
| 53541 | گردشگری | دانشگاه کردستان – سنندج | تجربی | |
| 18444 | مطالعات خانواده | دانشگاه اردکان (نوبت دوم) | انسانی | |
| 21519 | جامعه شناسی | دانشگاه آیت الله بروجردی – بروجرد (نوبت دوم) | انسانی | |
| 24882 | علم اطلاعات و دانش شناسی | دانشگاه خلیج فارس – بوشهر | انسانی | |
| 25085 | مشاوره | دانشگاه پیام نور تهران – تهران جنوب | انسانی | |
| 25575 | گردشگری | دانشگاه مازندران – بابلسر (نوبت دوم) | انسانی | |
| 26767 | مردم شناسی | دانشگاه مازندران – بابلسر (محل تحصیل نوشهر) | انسانی | |
| 39193 | تاریخ اسلام | دانشگاه غیرانتفاعی مذاهب اسلامی (محل تحصیل تهران) | انسانی | |
| 39675 | زبان و ادبیات فارسی | دانشگاه سمنان (نوبت دوم) | انسانی | |
| 5939 | شیمی | دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پردیس خودگردان) | ریاضی | |
| 11992 | مهندسی ایمنی صنعتی | دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ | ریاضی | |
| 13367 | مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار | دانشگاه علوم پزشکی اردبیل | ریاضی | |
| 28991 | علوم کامپیوتر | دانشگاه رازی – کرمانشاه (نوبت دوم) | ریاضی | |
| 30205 | فیزیک مهندسی | دانشگاه شهید باهنر – کرمان (نوبت دوم) | ریاضی | |
| 36233 | حسابداری | دانشگاه غیرانتفاعی راهبرد شمال – رشت | ریاضی | |
| 38070 | فیزیک | دانشگاه شهید باهنر – کرمان (نوبت دوم) | ریاضی | |
| 40598 | ریاضیات و کاربردها | دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا – بهبهان (نوبت دوم) | ریاضی | |
| 41261 | شیمی محض | دانشگاه پیام نور اصفهان – واحد اصفهان | ریاضی | |
| 43354 | کاردانی فنی مکانیک | دانشگاه یاسوج | ریاضی | |
| 50187 | مهندسی کامپیوتر | مجتمع آموزش عالی گناباد (نوبت دوم) | ریاضی | |
آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته منطقه سه
داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در سهمیه منطقه سه در سال گذشته یعنی سال 98 – 99 حداکثر رتبه های زیر را در هر یک از گروه های آموزشی و رشته ها و دانشگاه های جدول زیر آورده اند. امسال نیز حدود مجاز رتبه حدودا در همین حد می باشد.
| آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته منطقه سه | |||
| رتبه داوطلب در سهمیه | رشته قبولی | دانشگاه محل قبولی | گروه آموزشی |
| 2319 | پزشکی – دکتری | علوم پزشکی گناباد (پردیس خودگردان) | تجربی |
| 9688 | کاردانی تکنسین پروتزهای دندانی | علوم پزشکی شهید بهشتی (پردیس خودگردان) | تجربی |
| 25539 | مدیریت بیمه اکو | دانشگاه علامه طباطبایی (نوبت دوم) | تجربی |
| 30980 | مدیریت اموربانکی | دانشگاه غیرانتفاعی خاتم | تجربی |
| 36070 | میکروبیولوژی | دانشگاه غیرانتفاعی صبا – ارومیه | تجربی |
| 55605 | گیاه پزشکی | دانشگاه رازی – کرمانشاه (نوبت دوم) | تجربی |
| 73342 | علوم و مهندسی محیط زیست | دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی – واحد تبریز | تجربی |
| 76167 | شیمی محض | دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی – واحد تبریز | تجربی |
| 79772 | شیمی کاربردی | دانشگاه پیام نور خراسان رضوی – واحد مشهد | تجربی |
| 2593 | آموزش مشاوره و راهنمایی | پردیس امام جعفر صادق – بجنورد | انسانی |
| 24922 | فلسفه | دانشگاه یاسوج | انسانی |
| 25520 | تاریخ تمدن و ملل اسلامی | دانشگاه شهید مدنی آذربایجان – تبریز | انسانی |
| 29912 | اقتصاد | دانشگاه کردستان سنندج (نوبت دوم) | انسانی |
| 38108 | فلسفه و کلام اسلامی | دانشگاه مازندران – بابلسر | انسانی |
| 40749 | جغرافیا | دانشگاه کوثر بجنورد (ویژه خواهران) | انسانی |
| 50818 | باستان شناسی | دانشگاه جیرفت (نوبت دوم) | انسانی |
| 56892 | فلسفه و حکمت اسلامی | دانشگاه ایلام (نوبت دوم) | انسانی |
| 63063 | حقوق | دانشگاه زابل (پردیس خودگردان) | انسانی |
| 68629 | مدیریت مالی | دانشگاه غیرانتفاعی ایوانکی | انسانی |
| 82446 | روان شناسی | دانشگاه غیرانتفاعی روزبهان – ساری | انسانی |
| 88700 | حسابداری | دانشگاه غیرانتفاعی آپادانا – شیراز | انسانی |
| 4535 | مدیریت امور بانکی | دانشگاه غیرانتفاعی خاتم | ریاضی |
| 23088 | کاردان فنی صنایع | دانشگاه تبریز | ریاضی |
| 23363 | کاردان فنی صنایع | مجتمع آموزش عالی گناباد | ریاضی |
| 24542 | مهندسی شیمی | مجتمع آموزش عالی گناباد | ریاضی |
| 24580 | علوم و مهندسی آب | دانشگاه جیرفت | ریاضی |

پرسشهای متداول انتخاب رشته بر اساس رتبه
آیا انتخاب رشته بر اساس رتبه به تنهایی کافی است؟ قاطعانه خیر. رتبه تنها مشخصکننده «گزینههای ممکن» برای شماست. انتخاب نهایی از میان این گزینهها باید بر اساس سه ضلع مثلث موفقیت یعنی «علاقه»، «استعداد» و «بازار کار» صورت گیرد. انتخاب صرفاً بر اساس رتبه، یکی از بزرگترین اشتباهات ممکن است.
با رتبه بد چه رشتهای میتوانم قبول شوم؟ اولاً، رتبه «بد» یک مفهوم نسبی است. ثانیاً، با هر رتبهای، فرصتهای تحصیلی ارزشمندی وجود دارد. شما میتوانید بر روی رشتههای کمتر شناختهشده با بازار کار خوب، دانشگاههای باکیفیت در شهرهای دیگر، و دورههای متنوعی مانند نوبت دوم، پیام نور، غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد تمرکز کنید. ناامیدی، بزرگترین دشمن شماست.
تفاوت اصلی تراز و رتبه چیست و کدام مهمتر است؟ رتبه، ترتیب شما در میان رقبا را نشان میدهد. تراز، یک نمره علمی است که فاصله شما با دیگران و سختی سوالات را در نظر میگیرد. «تراز» معیار اصلی و بسیار مهمتری برای انتخاب رشته علمی است، زیرا ملاک پذیرش نهایی سازمان سنجش، تراز داوطلبان است.
نرمافزارهای انتخاب رشته چقدر دقیق هستند؟ این نرمافزارها به عنوان یک ابزار کمکی برای به دست آوردن یک دید کلی آماری، مفید هستند. اما به دلیل عدم درک علاقه و شخصیت شما و ناتوانی در تحلیل تغییرات لحظهای دفترچه، هرگز نمیتوانند جایگزین یک مشاور انسانی متخصص شوند. دقت آنها نسبی است و نباید مبنای تصمیمگیری نهایی قرار گیرند.
اگر از انتخابم پشیمان شوم، امکان تغییر رشته هست؟ بله، اما بسیار سخت و محدود است. تغییر رشته در دانشگاه نیازمند شرایطی مانند معدل بسیار بالا، وجود ظرفیت خالی در رشته مقصد و موافقت هر دو دانشکده است که در عمل برای کمتر کسی فراهم میشود. هرگز با امید به تغییر رشته در آینده، وارد یک رشته نامطلوب نشوید.
چگونه بفهمم رتبه من برای یک رشته خاص کافی است؟ بهترین راه، مقایسه «تراز» شما با «آخرین تراز قبولی» آن رشتهمحل در سال گذشته است که در سایتهای مختلف و توسط مراکز مشاوره ارائه میشود. همچنین میتوانید از نرمافزارهای تخمین رتبه استفاده کنید. اما برای تحلیل دقیق، حتماً با یک مشاور متخصص مشورت نمایید.
نتیجهگیری: شما، فرمانده آینده خود
فرآیند انتخاب رشته بر اساس رتبه، یک آزمون دیگر است؛ آزمون بلوغ فکری، خودشناسی و تصمیمگیری استراتژیک. رتبه شما، ابزاری قدرتمند در دستان شماست، اما شما فرمانده هستید، نه رتبهتان. اجازه ندهید یک عدد، به جای شما رویاپردازی کند، به جای شما تصمیم بگیرد و مسیر آینده شما را دیکته کند.
همانطور که در این مقاله جامع آموختیم، یک انتخاب رشته موفق، حاصل پیوندی هوشمندانه میان واقعیتهای بیرونی (رتبه، ظرفیتها، قوانین) و حقایق درونی (علاقه، استعداد، ارزشها) است. از رتبه خود به عنوان یک نقشه برای شناخت قلمرو امکانات خود استفاده کنید، اما برای تعیین مقصد نهایی، به صدای قطبنمای درونتان گوش فرا دهید.
با تحقیق، مشورت با متخصصان، و مهمتر از همه، با شناختی عمیق از خود، انتخابی را رقم بزنید که نه تنها شما را به یک مدرک دانشگاهی، بلکه به یک عمر رضایت، شکوفایی و موفقیت برساند. این قدرت و این مسئولیت، از آن شماست.
ذهن آگاهانه، بزرگترین وبسایت در زمینه بهترین آموزشها است. سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله با ذهن آگاهانه همراه بودید.
ذهن آگاهانه صمیمانه از همراهی شما تا پایان این مقاله قدردانی میکند.
جهت مشاوره تلفنی در زمینه انتخاب رشته بر اساس رتبه
از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید
پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل







